Thursday, May 31, 2012

Batu Permata Mengikut Bulan Lahir

Saya berminat pada batu permata nie sejak arwah ayah saya memberi kepada saya sebutir batu delima. Batu tu masih berada dalam simpanan saya. Dah lama saya ingin nak ikat pada cincin, tapi masih belum kesampaian. Macam sayang nak buat cincin sebab batu tu original dan sangat cantik warna. Merah nya memang hitam pekat. Orang kata itu batu delima dari Afrika. Batu delima dari Afrika ini tidak lah semahal batu delima dari Burma. 

Sekarang ini saya ada beberapa koleksi cincin samada yang dari jenis batu yang berharga mahal saperti Zamrud, Delima, Akid. Sekarang ni saya sedang nak membeli batu Garnet ( batu merah yang macam delima ) sebab batu ni adalah batu bulan kelahiran saya. ( Bulan Januari ). Bercakap tentang batu permata mengikut bulan kelahiran, di bawah ini saya berikan senarai nya. Kebiasaan nya orang di sebelah barat yang selalu membeli batu permata mengikut bulan kelahiran mereka. Berbeda dengan orang melayu (Asia ) yang lebih kepada batu akid,  sementara orang cina lebih suka memiliki batu jed. Tapi bagi saya, saya lebih suka kepada batu2 permata Delima & Zamrud. Walaupun harga nya mahal, tapi saya puas hati sebab dapat memiliki batu permata idaman saya.


Bulan kelahiran - Jenis Permata

Januari - Garnet/Garnet
Februari - Kecubong/Amethst
Mac - Aquamarine atau Bloodstone
April - Berlian/Diamond
May - Zamrud/Emerald
Jun - Mutiara, Batu bulan, Alex /Pearl,Moonstone,Alexandrite
Julai - Delima/Ruby
Ogos - Zabarjad/Peridot
September - Nilam/Sapphire
Oktober - Opal/Opal @ Pink Tourmaline 
November - Topez?Topez @ Cempaka/Citrine
Disember - Firuz/Turquoise @ Zirkon/Zircon


 Batu Delima milik saya


No comments:

Post a Comment