Tuesday, June 5, 2012

EURO 2012

So Euro ( European Nation Cup ) is back... Kemeriahan nya kadang2 melebihi apa yang ada di World Cup. 16 team akan berentap. So as usual, team saya tetap Belanda ( Netherland ) or famous dengan panggilan ORANJE. Team nie saya support sejak tahun 1974 ( World Cup Germanay ) dengan pemain pemain yang hebat saperti Johan Crufyll, Johan Neesken dan banyak lagi. Time itu mereka lah yang mempersembahkan "TOTAL FOOTBAL" yang di inspirasikan oleh jurulatih mereka ketika itu...RINUS MICHELS. What a great man he was. Walaupun Holland kalah kepada Germany 1-2 pada final World Cup 74, tapi permainan mereka yang menghiburkan membuat saya terpikat dengan team tersebut. Since then warna kegemaran saya ialah oren....hahahaah.


Then came World Cup 1978, Holland datang dengan pemain pemain yang terbaik. Team tersebut amat digeruni dan di hormati oleh semua team yang mengambil bahagian. That the best yang pernah di kumpulkan oleh team Holland. Walaupun tanpa Johan Cruyff, Willen van Hanegan dan Jan van Beveren yang enggan bermain atas sebab2 peribadi namun pemain pemain saperti Johan Neeskens, Johnny Rep, Arie Haan, Ruud Krol dan ramai lagi masih dapat memberikan persembahan permaiana yang terbaik.


The best result ever, bilamana Holland menjuarai Euro 88. Masa tu pemain pemain Holland memeng top, saperti Marco van Basten, Ronald Koeman & Ruud Gullit ( to name a few ). Masa itu saya amat bangga bila Gullit menjulang Henri Delauny Trophy atau lebih di kenali sebagai Piala Eropah.

Piala yang menjadi rebutan ( Henri Delauny Trophy

Now... Euro 2012 yang akan berlangsung di Poland & Ukraine. Holland di letakkan di dalam Group B yang disifatkan oleh kebanyakkan penanalisis sukan sebagai kumpulan MAUT.... Tapi yang pasti Euro kali ini akan   membuat saya berjaga malam, terutama game yang melibatkan team Oranje. Pasti mengantukkkkkkk!!!!


JADUAL PERLAWANAN YANG MELIBATKAN HOLLAND DI PERINGKAT KUMPULAN




9 June 2012


13 June 2012


17 June 2012


1 comment: